Hem / Smartare hemtjänst gör gamla tryggare

Smartare hemtjänst gör gamla tryggare

Tryggare gamla och gladare anställda. Det blev följden när hemtjänsten i Skönsmon, Sundsvall förändrade sitt arbetssätt.

“Vi ser ju redan nu att kostnaderna sjunker och det är egentligen en sidoeffekt. För det viktiga är ju att vi har nöjda kunder och att dom vi hjälper är nöjda och personalens arbetsmiljö blir bättre. Och det ser vi redan nu, så vi är otroligt nöjda, säger Peter Löthman, socialdirektör i Sundsvall.

Egentligen handlar det om ett nytt förhållningssätt till vårdtagarna. Mycket förenklat kan man säga att hemtjänsten försöker begränsa sig till att enbart göra det de äldre behöver och vill ha. Det har i förlängningen inneburit mindre administation och toppstyrning av undersköterskornas och vårdbiträdenas arbeten.

Nu lägger personalen upp schemat själva tillsammans med de äldre.
– Det är mindre tidsstyrt nu och inte så stressigt, säger Monica Lyxzén, undersköterska.

Hon har inte heller lika många olika vårdtagare att besöka, utan får koncentrera sig på fem-sex stycken. Monica tycker att arbetet blivit mycket roligare nu och även Maja Berntsson, en av vårdtagarna är nöjd.
– Man känner ju alla nu, det är inte så många olika som kommer, säger hon.

Förr kunde en enda vårdtagare få besök av upp till 30 olika personer från hemtjänsten under en månad. Nu, med det nya arbetssättet, har det minskat till max 10 personer.
– Det gör ju att dom äldre känner sig tryggare, förklarar Monica Lyxzén.
Ett tecken på att det verkligen är så, är att de äldre använder sina larm mycket mera sällan numera.

Är du nyfiken på arbetet i Skönsmon, Sundsvall? Se filmen nedan.

Vanguard Sverige
Telefon +46760002069
Email: info@vanguard-consult.se
© Vanguard Consulting Ltd.